Międzynarodowy Dzień Dziecka Zaginionego, obchodzony 25 maja, to ważna data mająca na celu zwrócenie uwagi na problem zaginięć dzieci i młodzieży oraz wyrażenie solidarności z ich rodzinami. W Polsce, w tym dniu, szczególnie pamiętamy o tych, którzy nie powrócili do domów i o tych, którzy wciąż na nich czekają. Wsparcie dla rodzin i poszukiwania zaginionych dzieci są priorytetem, a działania takie jak prowadzenie interwencyjnego telefonu przez Fundację ITAKA oraz współpraca z Policją i innymi organizacjami są kluczowe w tych wysiłkach.
Symbolem tego dnia jest kwiat niezapominajki, a co za tym idzie, kolor niebieski, dlatego w sobotę, 25 maja Warszawa rozświetli się na niebiesko, a już dzień wcześniej na ekranach w warszawskich autobusach, w metrze oraz na zewnętrznych ekranach w przestrzeni miejskiej pojawią się grafiki z numerem 116 000 - Telefonem w Sprawie Zaginionego Dziecka i Nastolatka oraz kwiatami niezapominajki. W akcję włączyło się wielu Partnerów, którzy udostępnili swoje powierzchnie nieodpłatnie, aby okazać solidarność rodzinom zaginionych dzieci, a także pomóc w rozpowszechnieniu informacji o Międzynarodowym Dniu Dziecka Zaginionego. Na kolor niebieski zostaną również podświetlone m.in. Komenda Głównej Policji i Biura Rzecznika Praw Dziecka, Pałac Kultury i Nauki oraz Most Śląsko-Dąbrowski. Numer „116 000”, czyli Telefon w Sprawie Zaginionego Dziecka i Nastolatka wyświetlony zostanie na fasadzie Stadionu Narodowego oraz na budynku Warsaw Spire, który także pokryje się niebieską iluminacją. Na potrzeby organizowanej kampanii, swoich ekranów na terenie całej Polski użyczyła firma Screen Network, która na tę okazję przygotowała specjalnie grafiki dedykowane obchodom Międzynarodowego Dnia Dziecka Zaginionego. W planowane działania włączyła się też firma AMS poprzez emisję planszy z logo kampanii i numerem 116 000 na ekranach w warszawskich autobusach. Dzięki zaangażowaniu w akcję firmy Stroer grafikę z numerem 116 000 będzie można również zobaczyć na ekranach warszawskiego metra. Dodatkowo komunikat informujący o Międzynarodowym Dniu Dziecka Zaginionego oraz o numerze 116 000 pojawi się 25 maja na warszawskim stadionie Legii, podczas zaplanowanego w tym dniu, meczu Legii Warszawa z Zagłębiem Lublin. Swój udział w kampanii zapowiedział także serwis Player, a także twórcy podcastów kryminalnych o charakterze true crime.
Co należy zrobić po zaginięciu dziecka?
W przypadku zaginięcia dziecka, niezwłoczne działanie jest kluczowe.
Bez wątpienia, problem zaginięć dzieci jest poważnym zjawiskiem, co potwierdzają statystyki. Wiele rodzin w Polsce doświadcza tego problemu w sposób bezpośredni i bolesny. Dlatego tak ważna jest społeczna świadomość tej kwestii, a dostęp do szybkiej i efektywnej pomocy może być decydujący dla odnalezienia dziecka i złagodzenia bólu jego bliskich. Wszystkie kampanie i działania informacyjne, które zwracają uwagę na wagę tego problemu i pokazują, jak można pomóc rodzinom zaginionych dzieci, są dla mnie niezmiernie istotne - podkreśla Monika Horna-Cieślak, Rzeczniczka Praw Dziecka.